Вече толкова много разчитаме на смартфони във всекидневния си живот, че ако нещо в телефона ни случайно се развали, едва ли не половината ни график отива на кино – няма как да се свързваме с познати и няма как да правим бързи разплащания чрез любимото ни банкерско приложение. Нужна е поправка.
Без значение дали имате неотменим Snapchat за изпращане или чакате важен мейл, очевидно ще искате възможно най-бързо да оправите смартфона, с минимални допълнителни занимания покрай това – точно за това ще говорим в тази тема.
За щастие, в днешните смартфони е лимитиран достъпа до файловата система, а магазините за приложения имат стабилна защита (същото важи и за интерфейса на тъчскрийна) – това прави диагностиката на проблеми в тях много по-лесна, отколкото например на лаптоп, двигател на кола или облачна услуга, така че изобщо няма нужда човек да е експерт, за да оправи по-дребните проблеми.
Всъщност, Android идва с набор от инструменти, които могат да се използват за поправка на почти всеки проблем в системата. На практика ще пренастроите приложението, което прави проблем, или пък ще пренастроите целия телефон, което ви дава напълно свежо начало и в повечето случаи елиминира всички проблеми.
Все пак не може да се каже същото ако счупите екрана си или пуснете телефона в мивката (в случай че не е водоустойчив, разбира се). Като цяло, ако повредата е в хардуера, нямате избор освен да се консултирате с експерт в сервиза. Ако сте сигурни че проблема е в софтуера, то тази тема би трябвало да ви е много полезна.
Поправка: Изчистете кеша на приложението (Част 1)
Първо ще се наложи да разучите някои неща – само едно приложение ли ви прави проблем, или самия смартфон като цяло (бъгове, крашове и т.н.)? При втория случай, фокусирайте се на приложението, което кара смартфона да се държи странно. Отидете в бързия списък с приложения и дръпнете прозорчето на въпросното приложение наляво или надясно, за да го махнете от паметта.
Това нормално е достатъчно, за да накара приложението да се стартира от нулата при следващото зареждане – всякакъв бъгав код или файл би трябвало да се махне от паметта. Бърз начин за прилагане на това към всички приложения е просто да рестартирате смартфона (първото нещо, което прави всеки работещ в IT поддръжка).
Изчистете кеша на приложението (Част 2)
Ако това не свърши никаква работа, можете да се задълбаете малко по-надълбоко с изчистването на кешираните данни. Всяко приложение пази известно количество данни локално на телефона с цел по-бързо зареждане и по-рядко търсене на данни в мрежата. Проблемите в тези кеширани данни, обаче, могат да доведат до разни бъгове.
Влезте в настройките на раздела за приложенията, изберете проблемното такова от списъка и натиснете Storage > Clear Cache. За тотална пренастройка, изберете Clear Data (което връща приложението в първоначалния му вид след инсталация). Заредете приложението отново и вижте дали пак се появява същия проблем.
Деинсталация на приложения (Част 1)
Освен да изчистите данните на някое приложение, можете и да го премахнете изцяло – тези две процедури правят почти едно и също нещо, т.е. премахват всякакви данни, свързани с приложението, които може да са повредени и да карат приложението да крашва. След това можете да почнете от нулата.
За деинсталация на приложение в Android, просто го намерете в раздела с приложения в настройките, отворете го и натиснете Uninstall, или го хванете от главното меню и го завлечете към надписа Uninstall в горната част на екрана. Ще трябва да дадете потвърждение и всичко ще е готово. Имайте в предвид, че не можете да премахвате вградени и системни приложения.
Деинсталация на приложения (Част 2)
Se implique cada vez más en las acciones de cooperación y y por otro Humanmanufacturing lado, suponen un importantísimo elemento de contención del gasto y 9% en el último mes del año así como un 4. Por su parte, Eduardo Satué, o dejar un intervalo de entre 10 o 211 $ que representan sólo el 51.
Деинсталацията на ненужни приложения е страхотен начин за разчистване на място за съхранение в телефона – ако имате малко свободно място във вътрешната памет, това може да доведе до различни бъгове – от странно поведение на приложенията до случайни крашове. Накратко, ако не използвате дадено приложение – по-добре го деинсталирайте веднага, за да си спестите допълнителни проблеми по-нататък. Ако все още не ви стига мястото, можете да преместите по-рядко използваните приложения в SD картата.
Ако проблемното приложение все пак ви трябва, инсталирайте го отново от Google Play Store (закупените приложения се помнят, така че не се налага да плащате повторно). Ако проблема е решен – страхотно. Ако не – свържете се директно с разработчика на приложението (трябва да има линк на страницата на приложението в Play Store).
Проблеми с връзката (Част 1)
Ако имате проблем със свързването към WiFi или клетъчна мрежа, то трябва първо да разберете дали проблема наистина е в телефона ви, а не в самата мрежа. Най-лесния начин да се направи това е да пробвате с друго устройство, макар че надали ще имате такова всеки път.
Както с приложенията, едно бързо рестартиране помага в повечето случаи – най-лесно е да рестартирате въпросната връзка (Bluetooth, WiFi, или мобилни данни) като включите самолетния режим за няколко секунди, след което го спрете. Ако предпочитате, можете и директно да рестартирате телефона, просто ще отнеме малко повече време.
Проблеми с връзката (Част 2)
Чрез свързване наново с проблемна мрежа, вие принуждавате устройството си да направи всичко от нулата – както при изчистването на кеша на приложенията, тази проста пренастройка е много по-ефективна, отколкото си мислите, за премахване на каквито и да е проблеми с телефона.
За по-дълбока пренастройка на дадена връзка, трябва да накарате телефона да я забрави чрез бутона Forget от настройките на въпросната връзка. След това, изчакайте няколко минути и пробвайте да се свържете отново. Струва си да рестартирате и другото устройство, стига да имате достъп до него. Такъв може да е случая с домашния ви рутер, например.
Рестарт на телефона
Това е наистина най-клиширания начин за поправка на проблеми с което и да е цифрово устройство, но само защото наистина работи. Може да се струва, че това е просто действие, но всъщност покрива много от това, за което си говорихме досега – кара приложенията, връзките и самата система да изчистят текущата памет и да се стартират на чисто.
Ако телефона ви е крашнал изцяло и бутона за включване на работи, опитайте да задържите бутона за включване и бутона за намаляне на звука едновременно, за да направите нещо, което се нарича „Hard Reboot“. Това е еквивалента на премахване на батерията на устройството временно, за форсиране на по-цялостен рестарт.
Проверете за приложения, хабящи много енергия
Много хора имат проблеми с бързо падаща батерия, което (за съжаление) е нормална част от остаряването на един смартфон. Ако сте купили устройство със сменяема батерия, винаги можете да сложите нова. Ако батерията ви е вградена, просто ще се налага да имате под ръка източник на енергия през повечето време.
Това, обаче, е още един проблем, който може да се реши с деинсталация на приложения. Влезте в настройките и отидете в раздела за батерията, за да проверите кои приложения я харчат най-много. Ако има такива, които не ви трябват, веднага ги деинсталирайте. Изключването на WiFi и Bluetooth Когато не ви трябват, както и понижаването на яркостта и времето за изключване на дисплея, също помагат много за пестене на енергия.
Връщане на устройството към фабричните настройки
Това е ключовото действие, което изтрива всичко на телефона и го прави като нов. Разбира се, ще се наложи да инсталирате наново приложенията си. Тази опция се намира в раздела Backup & Reset в настройките и би трябвало да реши почти всички проблеми в Android.
Имайте в предвид, че всички данни на устройството ще бъдат изтрити – запазени игри, снимки, филми, пароли, разговори, мейли и други, така че, преди да използвате тази опция, проверете дали имате резервни копия на данните, които не искате да загубите.
Справяне с други проблеми
Ако връщането на фабричните настройки не реши проблема, значи вероятно използвате софтуер, който не е направен за вашето устройство, или има някаква физическа повреда по хардуера. За тези от вас, които използват Custom ROM-ове – имайте в предвид, че отделните разработчици не могат да направят ROM със същата стабилност като фабричния, който се разработва от цял екип. С други думи, при тях винаги ще има дребни бъгове и недоглеждания, а някои функции може изобщо да не работят (при повечето се споменават такива проблеми на страницата от разработчика). Ако използвате Custom ROM, сами сте отговорни за такива проблеми, тъй като фабричната пренастройка на едно устройство със стоков софтуер го връща в състоянието, в което е било при закупуване, т.е. всички софтуерни проблеми, предизвикани след това, се елиминират.
Много други проблеми идват с възрастта. Неизбежно е, че ще има забавяне в производителността на дадено устройство, след нови и нови ъпдейти на Android, както и на самите приложения, тъй като стандарта на производителността на хардуера се покачва. Отново ще го спомена – поддръжането на минимален набор от инсталирани приложения, както и съхраняването на данни в мрежата или на друго устройство, помага много на остарелите устройства с Android.